Bij Prokonpack weten we alles over verpakken en we vinden altijd de perfecte verpakking voor onze klanten. Maar met alleen kennis van verpakkingen komen we er niet. De meeste klanten zitten namelijk helemaal niet te wachten op onze technische kennis en specificaties van een verpakking. Ze willen vooral een oplossing voor hun probleem.

Natuurlijk, de technische eigenschappen zijn echt niet onbelangrijk, maar daar willen de meeste klanten helemaal niet mee bezig zijn. Wij mogen onze kennis en ervaring gebruiken om een belachelijk goede oplossing te vinden voor ze.

Eigenlijk zou je dus kunnen stellen dat wij geen verpakkingsbedrijf zijn, maar dat we oplossingen bedenken op het gebied van verpakken.

The A-Team van de verpakkingen

If you have a packaging problem… if no one else can help… and if you can find them… maybe you can hire… Prokonpack.

“Help! Ik heb elk jaar voor tienduizenden euro’s transportschade.”

Producten beschermen

Verpakkingen hebben natuurlijk een duidelijke functie. De allereerste en belangrijkste functie is ervoor zorgen dat verpakte producten onbeschadigd van A naar B vervoerd worden. Afhankelijk van je product kan een doodsimpele vouwdoos van enkelgolf karton voldoende zijn. Maar misschien heb je wel strengere eisen?

Voor sommige producten mag de verpakking bijvoorbeeld best beschadigen tijdens het transport. Bijvoorbeeld een omdoos die ervoor bedoeld is om zijn inhoud intact te houden. Of als het een product is dat uiteindelijk zonder verpakking verkocht wordt.

Maar er zijn ook genoeg voorbeelden te bedenken waarbij de doos onderdeel is van de inhoud. Neem de verpakking om een horloge of smartphone. Veel consumenten bewaren de bijbehorende verpakking zelfs. Je kunt je vast voorstellen dat beschadigde verpakkingen in dat geval juist not done zijn.

Het is maar net wat voor jou, je product en/of je doelgroep belangrijk is. Hoe dan ook, met de juiste verpakking kun je het aantal transportschades enorm verlagen. Dat bespaart geld en een hoop werk.

Het is aan ons om voor jou de beste verpakking te vinden.

“Niemand ziet mijn product in het winkelschap.”

Verpakken is verrassen

In de winkel staan verschillende varianten van een product meestal gebroederlijk naast elkaar. De ene variant is heel betaalbaar, de ander heeft verschillende luxe features en een hogere prijs. “De keuze is reuze,” zo luidde ooit de slogan van een bekend Nederlands woonwarenhuis. Keuzevrijheid is prachtig voor de consument.

Maar hoe zorg je er nu voor dat de consument juist jouw product uit het schap pakt? Dat jouw verpakking de aandacht trekt en al die anderen in zijn schaduw laat staan? Dat vergt creativiteit, lef en kennis van de beschikbare mogelijkheden.

Een onderscheidende verpakking is een heel belangrijke en vaak zelfs bepalende factor, zo wijzen verschillende onderzoeken op het gebied van productverpakking uit. De keuzes die je maakt op het gebied van design, verpakkingsmaterialen en het milieu zijn allerlei manieren om consumenten te motiveren om voor jouw verpakking (lees: jouw product) te kiezen.

Wat voor jouw product en doelgroep de beste keuze is?

Dat hangt van allerlei factoren af. We helpen je er heel graag mee.

“Onze kosten voor verpakking rijzen de pan uit.”

Paktafel voor mensenwerk

Als je verpakt, maak je daarvoor kosten. Verpakkingsmateriaal is niet gratis, de tijd die mensen bezig zijn met verpakken ook niet.

Er is bijna altijd een manier om te besparen op verpakken. Voor de een is dat te bereiken door simpelweg minder verpakkingsmateriaal te gebruiken. Soms is een minder dikke palletwikkelfolie een manier om op jaarbasis een mooie duit te besparen. Door met iets kleinere dozen te gaan werken, zou je kunnen besparen op transportkosten. En wie weet kunnen we het verpakkingsmateriaal dat je nodig hebt wel voor een betere prijs leveren dan je leverancier dat nu doet.

Ook de menselijke factor is een belangrijke. Als mensen makkelijker kunnen werken, gaat de output meestal flink omhoog. Stel je voor: door te investeren in een inpakstraat met ergonomische werktafels, trolleys en/of dispensers voor verpakkingsmateriaal kun je hetzelfde verpakken met minder mensen. Of is het voor jouw situatie misschien juist slimmer om verpakkingsprocessen te automatiseren?

Dankzij onze ervaring zien we de kansen om jou te helpen efficiënter te verpakken.

“We zouden wel willen, maar maatwerk verpakkingen zijn voor ons niet interessant.”

Verpakking als marketinguiting

Vaak bestaat het idee dat verpakkingen op maat ook automatisch duur zijn. Toch hoeft dat absoluut niet zo te zijn.

Met een op maat gemaakte doos verpak je vaak veel efficiënter en/of sneller. Daarnaast kan maatwerk ook bijdragen aan een lager verbruik van opvulmateriaal.

En wat denk je van een opvallende bedrukking? Daarmee is je verpakking naast “noodzakelijk kwaad” ook meteen een reclame-uiting. Een eenvoudige zwarte bedrukking op karton, een full color ontwerp op je productverpakking of foliedruk op die luxe cadeauverpakking. Je kunt écht alle kanten op.

Wat betreft de aanschafprijs van custom verpakkingen is er eigenlijk slecht één vuistregel: de prijs is sterk afhankelijk van de oplages en andere specificaties. Een hogere oplage zorgt voor een lagere stuksprijs. Of het haalbaar is , hangt weer af van je doel.

Voor een horloge van een paar duizend euro is een verpakking van een paar euro geen probleem. Voor een product van een paar euro’s is dat uiteraard niet in verhouding.

We rekenen het graag voor je uit.

Problemen oplossen dus.

Nu weet je hoe wij verpakkingsvraagstukken benaderen. Elke aanvraag is voor ons een uitdaging.

Elke dag mogen wij onze kennis gebruiken om een goede oplossing te bedenken voor jouw uitdaging.

Daag jij ons uit?