Elke dag winkelen talloze klanten online en het gros van al die bestellingen gaat via de post. De manier waarop je webshopverpakkingen inzet biedt enorme kansen. Want een slimme verpakking is veel meer dan een functioneel verzenddoosje. Hieronder geven we je een aantal ideeën ter inspiratie.

Coolblue's webshopverpakkingen zijn opvallend

Bijna iedereen kent de verpakkingen van Coolblue.

Merkbeleving vergroten met je webshopverpakkingen

Herkenbaarheid

In plaats van winkelend publiek dat met plastic tasjes van jouw merk over straat loopt, zijn het tegenwoordig vooral pakketbezorgers die met dozen, zakken en andere verpakkingen door de straten lopen om ze te bezorgen. En zeg nou zelf, de meeste webshopverpakkingen zijn nou niet bepaald onderscheidend. Veelal standaard bruine dozen en effen witte zakken. Dikke kans dat je de opvallende blauw-oranje dozen van één van ’s lands bekendste elektronicawebshops wél hebt onthouden, nietwaar?

Juist, want herkenbaarheid is de sleutel. Een bedrukte verpakking op maat geeft extra lading aan hoe je klant je herinnert. Wie weet is een opvallende bedrukking aan de binnenkant van je webshopverpakkingen ook wel iets voor jouw merk. Natuurlijk kun je direct groots uitpakken en een compleet arsenaal maatwerk verpakkingen laten ontwikkelen, maar voor kleinere webshops kan een bedrukte verpakkingstape al een prima middel zijn om boven het doorgaans saaie verpakkingsmaaiveld uit te steken.

Bovendien wordt iedereen beïnvloed door verpakkingen. Ga maar na hoe je zelf in de supermarkt winkelt: veel producten kies je waarschijnlijk op basis van de verpakking. Je associeert de kleur, textuur of vorm onbewust met een bepaalde smaak, kwaliteit of persoonlijkheid. Ook je klant vormt zich op die manier een mening en dit principe kun je dan ook prima toepassen op je webshopverpakkingen.

Unboxing: verras je klant

Het moment van uitpakken is het eerste fysieke contactmoment met je klant. Als je het slim aanpakt onthoudt je klant dit moment en vertelt er daarna over op verjaardagsfeestjes. Die prachtig afgewerkte doos, luxe binnenkant, gratis goodie of dat handgeschreven bedankbriefje draagt écht bij aan merkbeleving. Als je de unboxing voor je klant onvergetelijk maakt, ervaart je klant zijn bestelling als een cadeautje en dat gevoel is onbetaalbaar.

Bovendien loop je het risico op gratis reclame voor je merk of product. Denk aan social sharing zoals unboxing video’s op Youtube of foto’s op Facebook en Instagram. Een slim bedachte verpakking kan er zomaar voor zorgen dat je klanten ambassadeur van jouw merk worden. Helemaal gratis!

Klein dingetje nog: het retourformulier hoort er absoluut bij, maar hoeft in het kader van unboxing echt niet bovenop te liggen in de verpakking…

Milieubewust verpakken

Het milieu, de CO2-voetafdruk, stuk voor stuk factoren die voor de webshop van nu een rol spelen. Ook hechten steeds meer online shoppers waarde aan milieuvriendelijke webshopverpakkingen. Als webshop kun je hier op verschillende manieren inspelen.

Minder lucht

Om te beginnen is het formaat van je verzenddoos belangrijk, minder lucht versturen is altijd beter. Een inpakmachine die je doos op maat snijdt is natuurlijk prachtig, maar uiteraard zijn voor een kleinere webshop verpakkingen in verschillende afmetingen natuurlijk ook een goede oplossing.

Gerecycled of afbreekbaar opvulmateriaal

Dan de vulling. Natuurlijk is het afhankelijk van de bescherming die je product nodig heeft, maar opvulmateriaal kan altijd milieubewust. Voor de één is gerecycled plastic prima, de ander kiest beter voor biologisch afbreekbare opvulchips. De keuze ligt o.a. aan het type product dat je verkoopt.

Groen verzenden met graskarton webshopverpakkingen.

Groene verpakkingen

Wat denk je van dozen van graskarton? Bij de productie van graskarton worden veel minder water en proceschemicaliën gebruikt. De opvallende groene tint van het karton laat bovendien direct zien dat je na hebt gedacht over je webshopverpakkingen.

Brievenbuspakje: bezorging op de fiets

Er zijn genoeg artikelen te bedenken die in verpakkingen prima door de brievenbus passen, maar veel webshops kiezen toch voor pakketpost vanwege track & trace-informatie. De oplossing daarvoor is het brievenbuspakje (met track & trace). Brievenbusdoosjes met een hoogte van max. 32 mm gaan met de gewone postbode mee, op de fiets in plaats van in de wagen. Alle kleine beetjes helpen.

Herbruikbaar en hersluitbaar

Het allermooist is natuurlijk als je verpakkingsmateriaal een tweede leven krijgt. Een hersluitbare doos of zak is ideaal als je met retouren te maken hebt. Een extra plakstrip is voldoende om je verpakking een tweede leven te geven én het je klant extra makkelijk te maken.

Een andere mogelijkheid is om je verpakking een tweede functie te geven. Als je verpakking ook een display is voor je product, is de kans groot dat je klanten de doos hiervoor gaan gebruiken. Of je drukt een bouwpakket op je verpakking, waarmee je er een meubelstuk of stuk speelgoed van maakt. Ideeën genoeg!

Welke verpakking past bij jouw webshop?

De juiste webshopverpakking kies je op basis van de factoren die je belangrijk vindt en die passen bij je doelgroep. Natuurlijk speelt ook het type product hierin een rol. De mogelijkheden zijn eindeloos en gelukkig kun je prima experimenteren om te bepalen welke verpakking goed bij jou en je webshop past.