Als we één conclusie kunnen trekken, is het dat het Coronavirus verregaande economische gevolgen heeft. Daarop nemen veel bedrijven een voorschot door bijvoorbeeld marketing- of mediacampagnes te stoppen. Dat is wat ons betreft om meerdere redenen geen verstandige keuze.

Ook verpakkingen zijn marketingtools. We raden je aan om je plannen en strategie omtrent verpakkingen (al dan niet op maat) juist níet in de ijskast te leggen.

Bezuinigen als eerste stap

Natuurlijk ligt in veel branches de handel op z’n spreekwoordelijke gat en het eerste waar je dan terecht aan denkt is bezuinigen. Kosten die je niet hoeft te maken, drukken immers niet op de (verminderde) omzet.

Voor Prokonpack geldt in principe hetzelfde. We denken op dit moment langer na voor we verpakkingsmaterialen op voorraad zetten. Producten met een korte omloopsnelheid bestellen we zodat we onze klanten goed kunnen blijven helpen. Heeft een product niet zo’n korte omloopsnelheid? Dan wachten we waarschijnlijk een bevestigde order af.

Het zijn spannende tijden, zoveel is zeker. De kans op een nieuwe economische recessie is aanzienlijk.

Gevolgen van bezuinigen op marketing

Verpakking IS marketing!

Maar is bezuinigen op marketing een slimme zet?

Op korte termijn levert het stopzetten van marketingcampagnes een aantal voordelen op. Je bespaart direct op je uitgaven, waardoor je resultaten en efficiency op korte termijn verbeteren. Bovendien zijn de effecten op je merk in eerste instantie nihil, zo blijkt uit onderzoek.

Na een half jaar tot een jaar zijn de gevolgen ingrijpender. Merkbekendheid en merkoverweging nemen af en dat brengt risico’s met zich mee. Ook zijn de gevolgen voor je winstgevendheid en marktaandeel op de lange termijn (bijvoorbeeld tijdens of na een recessie) vrijwel altijd nadelig.

Verpakking op maat…juist nu!

Ook wij snappen dat het voor bedrijven niet logisch voelt om juist in deze tijd voor een verpakking op maat te kiezen. De ontwikkeling van een verpakking op maat is over het algemeen een iets langer lopend traject en niemand weet hoe de wereld er over pak ‘m beet 2 maanden of bijvoorbeeld een half jaar uitziet.

Toch is er nu juist relatief veel tijd om na te denken over de toekomst. Hoe kan verpakkingsmateriaal je bijvoorbeeld helpen om je merk verder op de kaart te zetten? En hoe kun je met betere verpakkingen het aantal transportschades verminderen of besparen op je inkoop?

Als je je dienstverlening vanwege het Corona-virus hebt verlegd of uitgebreid in de vorm van een webshop of thuisbezorging, speelt je verpakking een belangrijke rol. De verpakking is meestal het eerste contactmoment met je klant, soms zelfs het enige. Daar wil je toch het maximale uithalen?

Voorbereiden op de nabije toekomst

Zodra er meer duidelijkheid is over de toekomst, zal de vraag om verpakkingsmateriaal naar verwachting exploderen. Zeker als bedrijven hun productie weer opschroeven groeit de behoefte aan verpakkingen automatisch mee. Het is niet handig om dan achteraan aan te moeten sluiten.

Daarnaast wordt voor veel bedrijven het vraagstuk zichtbaarheid in het winkelschap weer actueel zodra de markt aantrekt. Ook op dat gebied ben je nergens zonder de juiste verpakking.

Kortom, er zijn verschillende goede redenen om wél door te pakken op je marketingplannen voor verpakkingen in deze onzekere tijd.