Op Adformatie staat een interessant artikel over verpakkingstrends die marketeers niet mogen missen: “de 4 marketing-p’s zijn uitgebreid met packaging.”

Wij geloven dat je verpakking altijd marketingkansen biedt, van buiten en van binnen. Het is maar net welke keuze je maakt en wat past bij je product. Volgens het artikel zijn er het komende jaar drie trends te signaleren.

Trend 1: Smart

We gaan in 2020 meer smart verpakkingen zien volgens Adformatie: interactieve en/of intelligente verpakkingen. Denk aan doosjes die draadloos communiceren of informatie bewaren door technieken als augmented reality, near field communication (NFC) of radio-frequency identification (RFID) die in of op verpakkingen worden verwerkt. Hiermee legt je verpakking d.m.v. een smart device een verbinding tussen offline en online.

Al deze technologische mogelijkheden bieden zeker interessante marketingkansen, hoewel we de vraag naar smart packaging nog niet spectaculair zien groeien.

Trend 2: Duurzaam

Adformatie schrijft: “Consumenten hechten steeds meer waarde aan duurzaamheid.” Volmondig ja. Sterker nog, wij merken dat ook bedrijven en leveranciers hieraan veel waarde hechten. Duurzaamheid staat hoog op de agenda, mede aangeslingerd door veranderende milieuwetgeving.

Volgens ons is duurzaam verpakken niet per se een trend, dit speelt al veel langer. De vlucht die graskarton bijvoorbeeld neemt, maakt de groeiende vraag duidelijk. Alternatieve materialen die minder belastend voor het milieu zijn, biologisch afbreekbaar of anderszins herbruikbaar zijn, blijven interessant voor consument en leveranciers.

Trend 3: Personalisatie en beleving

Met name online winkelen is voor de consument meer dan enkel een aanschaf doen. De auteur stelt dat grote merken en bedrijven consumenten steeds vaker de mogelijkheid bieden om de verpakking naar eigen smaak te personaliseren met als doel de ultieme klantbeleving.

We zien we dit tot nu toe met name in de foodsector en dan specifiek bij productverpakkingen. Uiteraard kun je hierop ook inspelen met een persoonlijk bedankje of goodie in je verzendverpakkingen.

Conclusie: milieu is hot

Wat Prokonpack betreft zien we vooral duurzaamheid en milieu als een hot issue. Daarop gaan we dan ook volop doorpakken. We presenteren graskarton bijvoorbeeld op een aantal beurzen in het eerste kwartaal van 2020.

We gaan zien wat de overige trends komend jaar gaan doen. Wat denk jij?